2 april 2020

Den Haag – Maaltijden bezorgd bij de meest kwetsbare Hagenaars


Er is een maaltijd-bezorgservice voor de meest kwetsbare Hagenaars gelanceerd. Door de coronacrisis is het voor deze mensen met een slechte gezondheid, onvoldoende inkomen en zonder sociaal vangnet bijna onmogelijk om elke dag een voedzame maaltijd te vinden. Zij krijgen nu dagelijks een maaltijd thuis bezorgd.

De bezorgservice is een initiatief van Ben Lachhab en welzijnsorganisatie Xtra, ondersteund door de gemeente Den Haag en Fonds 1818.

Ben Lachhab heeft ervoor gezorgd dat de maaltijden bereid kunnen worden in de keuken van Shell door gespecialiseerde koks.  Medewerkers van welzijnsorganisatie Xtra  en Welzijn Scheveningen zorgen voor de bezorging.  Ook brengen de welzijnswerkers van Xtra in kaart welke mensen aangewezen zijn op de maaltijdservice om de crisis door te komen.  Omdat het veelal om ouderen gaat, spelen ouderenconsulenten hierbij een cruciale rol.

Vanuit zijn ervaring met eenzame ouderen in minder welvarende wijken, werd Ben Lachab geraakt door de situatie van ouderen die omwille door de coronacrisis niet meer terecht kunnen bij sociale maaltijdvoorzieningen.  Zij kunnen niet zelf boodschappen doen en hebben niet de financiële middelen om eten te laten bezorgen door een commerciële aanbieder. 

Ondertussen kwamen bij welzijnsmedewerkers steeds meer prangende vragen binnen van inwoners die in de knel kwamen.  Daarom besloten beide partijen om de handen ineen te slaan. De welzijnsorganisatie is in de verschillende gebieden in gesprek gegaan met de wijkbusorganisaties en de chauffeurs van Begeleiden en Rijden.

Xtra is een brede welzijnsorganisatie waar, onder andere, Voor welzijn, Zebra welzijn, Mooi welzijn, MEE ZHN en het JIP en JIT onderdeel van uitmaken. Medewerkers van al deze organisaties zetten zich, naast hun gebruikelijke werkzaamheden, in om kwetsbare burgers zo goed mogelijk de crisis door te helpen.  Zo lanceerde Xtra, in samenwerking met de gemeente De Haag, de Servicepunten XL en andere wijkpartners ook een centraal telefoonnummer (070.205.30.03) waarop inwoners terecht kunnen met alle vragen om hulp en ondersteuning in de periode dat de coronamaatregelen van kracht zijn.

Geef een reactie